Kun je je voorstellen dat ik een paar centimeter groeide van trots tot Rosemarie mij een paar weken geleden vroeg: “Zou ik jou mogen interviewen over het belang van beelden/foto’s voor het vertellen van je ondernemersverhaal in de nieuwsbrief van Buro Henck?”

Inmiddels is het artikel klaar. Ik vind het te gek om het interview uitgewerkt terug te lezen.

Hoe Rosemarie www.schrijfroos.nl de kern heeft samen gevat van een luchtig gesprek over een “gewoon” onderwerp waar ik vol passie over kan blijven praten!

Ben benieuwd wat je er van vindt en waar jij voor kiest…

Ga jij voor stockfoto’s of persoonlijke foto’s?

Als ondernemers zitten we bijna allemaal op social media en hebben we een eigen website. Voor beiden gebruiken we foto’s en afbeeldingen. Maar hoe belangrijk zijn die foto’s eigenlijk? Kun je vooruit met stockfoto’s of foto’s die jezelf gemaakt hebt? Of doe je daar je jezelf en je bedrijf mee tekort? We vroegen het aan Kristel Salemans-Corbey van Kristel Fotografie Thorn. Ze werkt vooral met ondernemers die graag een eigen beeldstrategie ontwikkelen, om aan de hand daarvan on-en offline hun authentieke verhaal te delen en te vertellen. 

“Waar zou jij warm van worden? “, vraagt Kristel aan me. “Van nietszeggende stockfoto’s of van foto’s die iets over jou en je bedrijf zeggen?” Hierna vergelijkt ze stockfoto’s met slechte koude acquisitie zonder voorbereiding. Bellen met een standaard verkooppraatje waar niets persoonlijks aan is. “Datzelfde geldt voor stockfoto’s, mensen herkennen daar niets in, ze voegen niets toe. Tegelijkertijd verwacht je wel een ‘ja’ als je ze gebruikt in je communicatie, maar zelf geef je in feite niets. Ze zetten niet aan tot enthousiasme, herkenning of contact.”

Die vergelijking spreekt ons natuurlijk erg aan! Stockfoto’s dragen dus weinig bij aan jouw verhaal als ondernemer?

Door het gebrek aan authenticiteit onderscheid je je ook niet van andere ondernemers. Wie ben je, wat doe je precies? Als ze niets anders hebben om vanuit te gaan, loop je het risico dat klanten enkel een keuze maken op basis van prijs. Of juist kiezen voor een ondernemer die wel meer laat zien van zijn bedrijf en/of zichzelf zien. Werken met een beeldbank die opgebouwd is vanuit een persoonlijke beeldstrategie is daarom bij uitstek een middel om je bedrijf te profileren vanuit het unieke mens dat je bent.”

Jouw eigen website en social media zijn daar trouwens goede voorbeelden van. Je neemt mensen echt mee in wat je doet. De meerwaarde van wat je doet is direct duidelijk en gaat verder dan fotografie.

“Het is natuurlijk voor iedereen anders. Maar ik moedig mensen waar ik mee werk ook aan om juist op te zoek te gaan naar waar ze zelf echt blij van worden. Daar heb ik bijvoorbeeld ook een vragenlijst voor. Ik wil dat ze erachter komen met wie ze het liefste werken, wie ze het liefste helpen, wat ze het liefste doen. Zo onderscheid je je van alle andere ondernemers. Juist door het achterhalen van de eigen beeldstrategie, kan ik ondernemers verder helpen. Zodat ze hun eigen manier vinden die goed voelt om online zichtbaar mee te zijn. Om zich zo op een pure manier te profileren die voor hun gevoel klopt. Elke foto is een hoofdstuk van het unieke ‘in beeld gevangen’ verhaal. Vanuit zijn of haar passie kan de ondernemer daar honderduit over vertellen. Kun je je voorstellen dat een beeldbank gevuld met persoonlijke foto’s op deze manier een bron van inspiratie is? Het wordt zo veel gemakkelijker om aan de hand van zo’n foto die onderdeel van jouw verhaal uitmaakt, een post te schrijven voor social media of om je website verder aan te vullen.”

Door middel van authenticiteit, trek je dus klanten naar je toe die bij je passen?

“Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar ik geloof dat we ook zakelijk steeds meer een keuze maken op basis van de mens. Omdat de manier waarop hij of zij zich presenteert goed voelt voor je. En daarom ga je met iemand in zee. Voor kleine ondernemers is dat misschien makkelijker, maar ook grote bedrijven benaderen hun klanten steeds vaker met een ‘persoonlijk’ verhaal. Denk bijvoorbeeld aan de reclame en marketing van Coolblue, het zet heel goed zijn eigen medewerkers in en maakt zo het grote veel kleiner en dichtbij, juist door middel van beeldverhalen. Het profileert zich als een bedrijf waarin iedereen meetelt en rol speelt. Als een echt team.”

Dat is sowieso een tip denk ik, delen wat er achter de schermen gebeurt?

“Zeker, zo herinner ik me de foto’s van Helene’s verjaardag die jullie deelde op LinkedIn. 

Zo’n post wordt als positief ervaren omdat je merkt dat er echte mensen achter het bedrijf zitten. Het levert je misschien niet tien nieuwe klanten op, maar de indruk die je achterlaat bij mensen is toch warm en menselijk. En dan zijn het niet eens professionele foto’s. Het gaat uiteindelijk om het gevoel. En door dat gevoel wat je achterlaat, beveelt iemand misschien wel juist jouw bedrijf aan bij een contact dat op zoek is naar hulp met telefonische acquisitie.”

Een mix van professionele foto’s en smartphonefoto’s kan dus prima?

“Het is wel handig om een beeldstrategie te hebben. Als je deze in kaart brengt, weet ik zeker dat je dagelijks de momenten die passen bij jouw ‘rode draad’ gaat zien. Precies dat soort momenten zijn geweldig om in beeld te brengen en te delen omdat mensen houden van real-life-kijkjes-achter-de-schermen. Social media stories (Op Instagram/Facebook red.) zijn bijvoorbeeld heel geschikt voor deze hapklare beeldverhalen waar de kijker lekker door heen kan scrollen. Die foto’s maak je natuurlijk zelf met je smartphone camera. De strategie vormt de leidraad voor het invullen van de rest van je (beeld)communicatie. Je brengt structuur aan en dat zorgt voor rust, je hoeft niet meer naar foto’s te zoeken en deelt altijd een consequent en authentiek verhaal dat bij je past. Als je daar een systeem in gevonden hebt, merk je vanzelf dat alles het grotere doel – de boodschap waarom iemand voor jou en je bedrijf kiest – dient. 

Wat wij ook merken, niets kan op tegen foto’s van de ondernemer zelf…

“Uit alle statistieken komt naar voren dat foto’s van jezelf, met je eigen gezicht erop, het beste presteren. Jij hebt de gunfactor van je volgers, een stockfoto niet. Die zijn zielloos en stralen niet uit wat je wilt overbrengen.” 

Maar wat als je niet zo vaak met je gezicht voorbij wilt komen?

“Ik denk dat op bijvoorbeeld LinkedIn mensen en bedrijven hier nog voorzichtiger mee zijn omdat ze het te persoonlijk vinden, op Facebook en Instagram is het heel normaal. Maar ook op LinkedIn kun je makkelijk authentiek zijn, vertel eens een keer waarom je doet wat je doet. Waarom ben je ooit met je bedrijf begonnen? Wat is het verhaal daarachter? Misschien had je wel een hele mooie reden, zit er een diepere gedachte achter. Iedereen leest dat graag. En je hoeft niet altijd met je gezicht erbij te staan, maar een professionele foto erbij die jouw verhaal illustreert, maakt het wel het verschil ten opzichte van een standaardfoto.”

Je zegt ook, laat de marketinggedachte los, het idee dat je jezelf verkoopt.

Ga niet uit van marketing of behoefte aan aandacht, vertel gewoon je eigen verhaal omdat je er volledig achter staat. Omdat je een connectie wilt maken, mensen wilt helpen. Als je het voelt vanuit je tenen, deel het dan gewoon! 

PS: Voel je vrij om dit bericht te delen met iemand waarvan je denkt dat hij of zij de inspiratie en tips goed kan gebruiken!