Op het moment dat je besluit een fotoshoot te boeken, zijn er al een aantal zaken die je kunt doen ter voorbereiding. Op deze manier, zul je uiteindelijk een reportage krijgen die aan jouw verwachtingen voldoet. Elke fotograaf heeft zijn of haar eigen methode. Misschien sta je er niet eens bij stil wat er allemaal bij een zakelijke fotoshoot komt kijken of wat de mogelijkheden zijn… Daarom heb ik dit blog geschreven.

Nadat ik telefonisch heb kennis gemaakt met de ondernemer (die meestal via via met mij in contact komt, of n.a.v. de zoektocht via Google en verdiepen website/social media) kiezen we op welke manier zij zich gaat verdiepen in haar eigen verhaal ter voorbereiding op de Brainstorm (het overleg waarin we de beeldstrategie van de fotoshoot gaan bepalen).

Dat kan door het invullen van een beknopte vragenlijst of het maken van de deep-dive met behulp van het werkboek “Jouw Verhaal in Beeld” waarin je de woorden van jouw unieke (beeld) verhaal achterhaalt en verzamelt.

Dit is een klein onderdeel van mijn werkwijze. Je kunt echter nog veel meer doen om een fotoshoot optimaal voor te bereiden. In dit blog zet ik mijn belangrijkste tips op een rij.

1 Met welke fotograaf voel je de beste klik?

Het is wellicht een open deur, maar toch zet ik deze op nummer 1 want deze maakt of kraakt de fotoshoot!

Doe onderzoek: volg de fotograaf via Social Media om je alvast een beeld te vormen. Of plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek en stel kritische vragen om te ervaren of deze fotograaf jouw wensen begrijpt.

Ervaar tijdens dit gesprek of je bij deze persoon vrij en op je gemak voelt.

Alleen dan kun je namelijk op de dag van de fotoshoot jezelf zijn. Want gefotografeerd worden is voor de meeste mensen een spannende aangelegenheid. Als je dan ook nog je best moet doen om je op je gemak te voelen in een situatie samen met een fotograaf waarmee je geen klik voelt… dan is dit ongemakkelijke gevoel terug te zien op de foto. 

En dat is wat je niet wilt!  Jouw foto’s moeten jouw vibe uitstralen. Je wilt toch zeker de juiste energie overbrengen in je visuele uitingen!

2 Waarvoor wil je de foto’s gaan gebruiken?

Het volgende waarop je je kunt voorbereiden is nadenken waarvoor je de foto’s wilt gaan gebruiken. Waar zijn ze voor bedoeld en wat wil je ermee overbrengen?

Wil je bijvoorbeeld een portretfoto laten maken voor een column?
Dan hoeven er namelijk geen “van top tot teen” foto’s gemaakt te worden. Foto’s in close-up zijn dan voldoende.

Zijn de foto’s ter ondersteuning van een artikel of verhaal?
Dan is het logisch dat het beeld de tekst versterkt en dat het past bij de context van het verhaal.

Zijn de foto’s voor op de ‘over ons’-pagina op je website, dan is de doelgroep waar je je op richt bij het maken van deze foto’s jouw ideale (potentiële) klant. Een verschil in fotografie kan zijn dat je wel of juist niet oogcontact met de camera moet hebben voor bepaalde foto’s.

Wil je foto’s die de sfeer van je bedrijf weergeven, dan zijn “on the job” actiefoto’s nodig om die sfeer in beeld te kunnen vangen. Is bijvoorbeeld je praktijkruimte het decor is van de fotoshoot, bepaalde dingen waar je wilt dat de focus op gelegd wordt? Of wil je graag jouw expertise of methode in beeld laten zien?

Wil je graag vooral foto’s voor social media uitingen?
Dan kan het zijn dat je foto’s wilt met “wit” ruimte omdat je een tekst over of naast een foto wilt plaatsen. Dan kan de fotograaf hiermee rekening houden bij het kiezen van de achtergrond en de compositie van de foto.

Je ziet, alle informatie is van belang. Hoe meer informatie je met de fotograaf kan delen, hoe beter hij of zij kan meedenken over het type foto’s  die jij nodig hebt.

3 Welke doelgroep wil je bereiken?

Bedenk wat jouw doelgroep belangrijk vindt. Je kunt je voorstellen dat een 65 plusser andere interesses heeft dan een puber. Leef je in in jouw ideale klant. Op basis van je ideale doelgroep kies je bijvoorbeeld de locatie van de fotoshoot. Je eigen kledingsstijl of bepaalde props.

4 Kies je kernwaarden

Ik raad je aan om je kernwaarden te kiezen. Je eigen kernwaarden kun je als meetlat gebruiken om te checken of de keuze die je maakt, past bij dat wat jij intens belangrijk vindt.

Bijvoorbeeld: Stel, duurzaamheid staat in jouw top drie 0mdat je als herborist verzorgingsproducten op natuurlijke basis maakt en verkoopt, kan een natuurlijke omgeving veel toevoegen aan jouw beeldverhaal. In tegenstelling tot wanneer je bijvoorbeeld een virtueel assistente bent voor hippe en jonge horeca ondernemers. Dan is een bruisende stedelijke omgeving misschien meer geschikt.

Voel je het verschil? Voel je hoe fout het overkomt als deze twee een mis-match zijn? Voel je hoe compleet het plaatje is als je  weloverwogen keuzes maakt? Alleen op deze manier kun je foto’s met een verhaal fotograferen. En de foto’s in de juiste context toepassen.

5 Welke focus doelen heb je voor de aankomende periode waarin je de foto’s gaat gebruiken?

Een nieuwe website? Een nieuw product? Jouw omzetdoel? Alles wat aandacht krijgt groeit, zeg ik altijd. Of ja, eigenlijk heb ik deze uitspraak van mijn moeder ; )

Heb je een nieuwe doelgroep die je wilt aanspreken?
Dan ga je deze focus-verandering bewust meenemen tijdens de fotoshoot omdat je dan later als vanzelf, bij het zien van die foto’s geïnspireerd wordt om jouw boodschap te delen vanuit deze nieuwe focus.

Want het is als de wet van aantrekkingskracht!

Wil je een oude werkwijze loslaten en een nieuwe introduceren?
Dan fotograferen we het effect van deze nieuwe werkwijze of brengen we deze nieuwe werkwijze in beeld. Kun je je de energie voorstellen als je je tijdens een fotoshoot richt op datgene waar je naar toe wilt? Waar je rete-enthousiast over bent!

Wil je liever meer/minder tijd per klant besteden?
Wil je in plaats van 1:1 programma’s, groepsprogramma’s gaan aanbieden of andersom?

Door dit heel helder te hebben weet je precies waar je je tijdens de fotoshoot op kunt focussen.

6 Welke locatie geeft jou een goed gevoel?

Oftewel, waar ben je het liefst? Kies een locatie die goed voor jou voelt en niet voor een waarvan je denkt dat het moet omdat “iedereen het doet”.

Kies die locatie die past bij jouw persoonlijkheid, blijf trouw aan jezelf. Want op een locatie waar jij je niet prettig voelt en die jou klotsende oksels bezorgd, kún je niet op je gemak zijn. Dit is precies hetzelfde als wat ik bij punt 1 zei. Kies een locatie waar je je als een vis in het water voelt. Dat heeft alleen maar positief effect op jouw gemoedstoestand en je uitstraling gedurende de fotoshoot.

7 Verzamel al op een (afgeschermd) Pinterest bord al een paar foto’s die je met je fotograaf kunt overleggen als voorbeeld van wat je mooi vindt.

Verzamel alvast voorbeeld foto’s die je mooi vindt. Op deze manier kun je op een gemakkelijke manier delen wat je wensen zijn. Dit helpt je om duidelijk je wensen te communiceren met de fotograaf. Het draagt eraan bij dat jouw verwachtingen waargemaakt worden. Of de fotograaf aan deze verwachtingen kan voldoen en andersom: de fotograaf kan op deze manier bepalen of hij of zij de juiste professional is om jouw verhaal te fotograferen.

Weet je niet hoe je een afgeschermd Pinterest bord kunt maken? Klik hier voor de handleiding.

8 Heb je een huisstijl document? Deel dit met je fotograaf.

Heb je een document waarin jouw huisstijl staat uitgewerkt? Dan wil je natuurlijk deze stijl ook in je visuele beeldmateriaal laten terugkomen. Dit document is een fijne handleiding om samen specifieke keuzes te maken tijdens de voorbereiding. Door bijvoorbeeld het kiezen van specifieke props kun je bepaalde kleurtonen van jouw huisstijl in de foto’s terug laten komen die voor eenheid in het geheel zorgen.  Op deze manier sluit jouw persoonlijke en unieke beeldbank naadloos aan op jouw huisstijl.

Een goede voorbereiding is het halve werk!

PS: Voel je vrij om dit bericht te delen met iemand waarvan je denkt dat hij of zij de inspiratie en tips goed kan gebruiken!