Hoe creëer je als bedrijf persoonlijkheid en verbinding op Social media?

Als zelfstandig ondernemer is het voor de hand liggend en gemakkelijk. De persoon in kwestie is namelijk het vaste en enige gezicht van het bedrijf. De bedrijfscultuur ademt deze persoon als het d.m.v. Personal branding vorm geeft aan de marketingstrategie.

Anno nu, willen mensen graag zaken doen met mensen. Persoonlijk contact is daarbij heel belangrijk.

Zie jij als ondernemer van een midden- en klein bedrijf hier het nut van in? Het is namelijk geen trucje, het is een visie. Een manier van oprecht werken aan het creëren van verbinding, investeren voor duurzame en waardevolle relaties. Zowel met je medewerkers, als met je (potentiële) klanten. Het wordt ook wel Business Branding genoemd.

HOE profileer je je dan op een persoonlijke manier op Social Media? WAT deel je? En WELKE foto gebruik je bij dit bericht? En bij voorkeur ook nog een foto die een emotie opwekt, want dat is het effect van een foto met een verhaal (…elk Social media bericht vraagt immers om een foto ; ).

In dit blog 5 tips voor het creëren persoonlijke berichten door foto’s met een verhaal

Tip 1:  De buitenkant

De buitenkant is het eerst zichtbaar, daar wordt een eerste indruk op gebaseerd. Zo is er de eerste indruk die ik vorm als ik kijk naar de profielfoto’s van medewerkers op een website. De indruk die ik krijg als ik een product uit de verpakking haal. Als ik “een verhaal in beeld vertaal”, is het in dit geval voor mij logisch om “de buitenkant” heel letterlijk te nemen, zoals bijvoorbeeld:

  • De buitenkant van het gebouw en hoe kan ik op een creatieve manier de omgeving laten zien.
  • De ingang naar de binnenkant: de voordeur. Daar waar ik moet zijn als klant.
  • De functie van het gebouw (specifieke kenmerkende elementen van het bedrijf die aan de buitenkant te zien zijn)
  • Het eerste wat je ziet als je binnenkomt ; ) en andere unieke elementen zoals in dit geval de hond. Een van de leden van het familiebedrijf ; )
Is de buitenkant een lege huls?

Het idee voor het oprichten van elk bedrijf is ooit ontsproten in iemands gedachten om een bepaalde reden. De start is op een gegeven moment gemaakt vanuit de bepaalde visie van een (of meer) specifiek(e) perso(o)n(en). De bedrijfsstrategie heeft zich gevormd en is door ontwikkeld, sijpelt tot heden ten dage door in alle lagen van de organisatie en vloeit uit in de manier waarop elke medewerker zijn of haar bijdrage levert en het aanbod van producten en/of diensten.

Wat is jouw persoonlijk verhaal en expertise, wat zijn jouw unieke kenmerken.

Tip 2: Laat de gezichten van het bedrijf zien

Het is een inkoppertje maar toch vind ik dat weinig bedrijven deze kans grijpen… terwijl ik altijd in mijn “voorbereidend onderzoek”  via internet op zoek ga naar met wie ik te maken heb en of deze mij kan helpen, of ik mij hier goed bij voel.

Dus is deze tip een inkoppertje: Stel medewerkers voor!
Foto’s en persoonlijke teksten van medewerkers geven een goed beeld van je organisatie en je identiteit. Je geeft je bedrijf een gezicht en je laat je volgers ervaren dat ze met mensen communiceren in plaats van een geautomatiseerd systeem. Dit wekt vertrouwen.

Maak spontane en enthousiaste foto’s van medewerkers op de werkplek en aan het werk!

Deze foto’s krijgen natuurlijk een plek op je website! Ze zijn echter ook stuk voor stuk een Social media post waardig. Ze zijn leuk voor op het planbord, op het naambordje etc. (Ik denk graag mee waar je de foto’s van een fotoshoot voor kunt inzetten zodat je maximaal gebruik maakt van je investering)

Op deze manier creëer je verbinding, duurzame en waardevolle relaties. Zowel met je medewerkers, als met je (potentiële) klanten.

Tip 3:  Creëer persoonlijkheid en verbinding met eigen fotomateriaal

Geef je volgers een kijkje in de keuken!
Neem je volgers eens mee in de dagelijkse gang van zaken in je bedrijf of organisatie.
Bijvoorbeeld hoe je een product maakt, hoe een behandeling eruitziet, waar de grondstoffen vandaan komen
Dit is trouwens ook een perfecte manier om jouw waarden te delen. Werk je bijvoorbeeld met gerecycled plastic, of producten met een FSC-keurmerk etc.
Net zoals met “sluik-reclame”. Je benoemt het niet letterlijk maar de boodschap is duidelijk!
Ook een post over (structurele) bezoeken die je doet omwille van het bedrijf of organisatie (congres, rondleiding bij klant) leveren gegarandeerd likes op en het is bovendien gunstig voor jouw en de ander z’n olievlek-effect.

Tip 4:  Deel leuke situaties 

Mensen vinden het leuk om te zien wat er in je organisatie gebeurt. Jubileum van een collega? Kantoor gereed gemaakt voor de feestdagen? Aan het verbouwen? Teambuildingsuitje? Open dag? Dit zijn unieke situaties die leuk zijn om te delen en die de sfeer van het bedrijf weergeven. Actiefoto’s en sfeerfoto’s, detail (close-up) foto’s vertellen jullie verhaal van deze dag.

Tip 5:  Mijlpalen!

“Mijlpalen zijn er om slingers aan op te hangen.” Dus, vier je successen!  Of het nou gaat om het behalen van een audit of certificaat of een nieuwe samenwerking waar je supertrots op bent. Neem je volgers erin mee. Het bevestigt dat ze goed zitten bij jou.

Tip 6:  Nieuws

Kom je een nieuwtje tegen dat je met je klanten wilt delen? Zijn er belangrijke ontwikkelingen binnen jouw vakgebied, nieuwe wettelijke regels, uitslag van een onderzoek. Breng je klant op de hoogte. Je kunt ook zeker artikels of posts van anderen op jouw social media bedrijfspagina delen, als je maar niet vergeet je post te personaliseren zodat je volger weet welk voordeel hij of zij kan halen uit deze informatie.

Bonustip

Door eigen foto’s te gebruiken in plaats van bijv. gratis foto’s van stock sites, straal je authenticiteit uit. Je hoeft echt niet altijd een fotogaaf in te huren. Met je smartphone kun je tegenwoordig prima zelf foto’s maken om op Social media te posten.

Zorg er echter voor dat je voldoende licht tot je beschikking hebt. Anders wordt de sluitertijd langer met als gevolg, wazige en bewogen foto’s. Als je mensen fotografeert, zorg dat je “met het licht mee” fotografeert.

Let ook op de achtergrond, ruim evt. onnodige rommel op (mits het een bijdraagt aan het visuele verhaal). Je kunt de achtergrond ook elimineren door de lens te kantelen en meer “van bovenaf” te fotograferen.

Vraag aan je medewerkers om “on the job” foto’s te maken. Wat maken ze mee, waar zijn ze, wat doen ze? Vergeet niet de medewerker te taggen in het bericht zodat het bericht op zijn/haar timeline verschijnt. En ook de locatie tag niet vergeten!

Lachen is gezond! Gebruik daarom ook hier en daar een beetje humor. Zakelijke humor heeft namelijk een heleboel voordelen zoals: Humor zorgt voor een gunfactor, het verbetert de sfeer, het ontspant, het schept een band en nog veel meer…. ik denk dat ik daar mijn volgende blog aan ga wijden. Wordt vervolgd!

Workshop

Wil je als ondernemer bewust aan de slag met jouw visuele zichtbaarheid en met het vrijwel dagelijks pakken van het podium op Social media?

“Fotograferen met je smartphone” is te boeken als workshop! Leer in teamverband hoe je met je smartphone de mooiste foto’s kunt maken. Het maakt daarbij niet uit welk type smartphone je hebt of hoe bekwaam je bent.

Zonder gebruik te maken van allerlei  technische en ingewikkelde termen, leg ik je op heldere wijze uit  hoe je mooie, interessante en frisse foto’s kunt maken. Vooral door te doen, m.b.v. praktische “opdrachten” gaan we op gestructureerde wijze aan de slag. Deze workshop is ook als teambuildingsactiviteit te organiseren of indien gewenst op maat samen te stellen.

Leer je medewerkers fotograferen als een PRO!

Wil je hier meer van weten?

Klik dan hier en stel je vraag via whatsapp

PS: Voel je vrij om dit bericht te delen met iemand waarvan je denkt dat hij of zij de inspiratie en tips goed kan gebruiken!