Hoe kun je gevoel fotograferen?

Om het verhaal van jouw binnenste buiten in beeld te kunnen vertalen, heb je lef nodig om jezelf te durven te laten zien zoals je bent.  Als een foto iets vertelt (dus niet presenteren ; ) wekt hij automatisch emotie op. Maar hoe krijg je dat dan voor elkaar? In dit blog leg ik je mijn werkwijze uit voor het fotograferen van gevoel.

Vertrouwen

Kies een fotograaf waarmee je een klik voelt. Als je je niet op je gemak voelt weet ik zeker dat je nooit jezelf kunt zijn tijdens de fotoshoot. Je ervaart van binnen weerstand waardoor je “op de rem” staat. En dat is terug te zien in de foto’s. Ga dus voor de fotograaf waarbij jij je op je gemak voelt en die jou begrijpt zodat je ook de foto’s krijgt die je wilt hebben.

De zenuwen kunnen voor een fotoshoot door je lijf gieren, ondanks dat je de klik en ondanks de goede voorbereiding. Check van tevoren hoe de fotograaf hiermee omgaat. Is het een fotograaf die de tijd scherp in de gaten houdt en extra tijd meteen in rekening brengt? Of is het iemand die de tijd neemt tot het ijs is gebroken? Want hoe fijn is het als spontane momenten vanzelf kunnen door de fijne interactie. Als de fotoshoot een belevenis is en geen “wachten tot de foto is gemaakt” geforceerde toestanden.

Intuïtief werken

Mijn zesde zintuig is mijn grootste vriend. Als ik aan het fotograferen ben, voelt het voor mij als sprieten “aanzettten” en voelen hoe de stemming is en van daaruit meebewegen en sturen. Niet forceren.

Want het gaat zoals het gaat.

Deze vorm van intuïtief werken is natuurlijk niet iets wat ik echt “aan” kan zetten. Ik ben zo als mens. Dit maakt het denk ik wel mogelijk om snel verschillende emoties te herkennen en daarop in te spelen.

Vervolgens is het de kunst om op gepaste manier en op het juiste moment de interactie op te zoeken voor het uitdagen tot bepaalde reacties. 

Hiervoor geldt, klein beginnen en steeds wat verder opbouwen anders is het moment “kapot” en dit krijg je niet 1,2,3, “gemaakt”.

Als het moment dan toch “kapot” is om  welke reden dan ook (vaak tijdens fotoshoots met kleine kinderen die het ineens voor gezien houden) ga ik radicaler te werk. Op zo’n moment blijven “hangen” in wat was, zorgt er niet voor dat we gaan richting wat wenselijk is. Dan zijn subtiel, begripvol en geduldig de toverwoorden uit mijn trukendoos met interventie technieken die toepas in het creëren van de gewenste sfeer.

Lichaamstaal

Emoties, het effect wat het op mensen heeft kun je aflezen in de lichaamstaal en je kunt ze aflezen van het gezicht. Daarom is het ook gaaf om op bepaalde blikken te focussen in een close up foto.

Kort maar krachtig

Sentimentele emoties als plezier, angst en liefde zijn in het dagelijks leven voor de hand liggende emoties. De meest intense duren maar een paar secondes.

Een vooruitziende blik, goede timing en het snel kunnen bedienen van de camera zijn essentieel om deze in beeld te kunnen vangen.

Zakelijke fotografie en emoties

Verhalen gaan over mensen, situaties en thema’s die herkenbaar zijn.
Deze verhalen raken ons emotionele brein eerder dan opsommingen van feiten of producteigenschappen.
Dat komt omdat we ons kunnen inleven in situaties en gaan meevoelen. Dat gevoel zorgt voor impact en verbinding!

ZZP – er of een bedrijf/organisatie met medewerkers?

Wil jij ook de persoonlijke connectie maken?

Wat als je een bedrijf hebt met meerdere medewerkers met een bepaalde organisatiestructuur?

Hoe maak je dan op een persoonlijke manier connectie?

Hierover gaat het volgende blog.

Ben je als ondernemer bewust bezig met jouw visuele zichtbaarheid en pak jij vrijwel dagelijks het podium op Social media?

Dan heb je veel fotomateriaal nodig, want elk Social media bericht vraagt om een foto!

Hoe creëer je zelf foto’s met gevoel?

Dit is een van de 12 EXTRA onderwerpen die aan bod komen bij de Prikkelende Momenten kalender 2021.

  • Achterhaal
  • Componeer
  • Fotografeer en
  • Deel het verhaal van jouw binnenste buiten!

D.I. -lekker- Y. Personal Branding

Wil je hier meer van weten?

Jazeker! Klik dan hier

PS: Voel je vrij om dit bericht te delen met iemand waarvan je denkt dat hij of zij de inspiratie en tips goed kan gebruiken!