Wie fotografeert er tegenwoordig niet met de smartphone?

Digitaal zoomen, beeldstabilisatie, scherpte diepte effecten met de portretlens. De pro-modus waarin de fotograaf naar hartelust instellingen kan aanpassen, mooie en kleurrijke beelden. En als je camera nog niet bepaalde opties bezit, dan kun je m.b.v. apps alsnog een heleboel mogelijkheden instellen. 

Smartphone fotografie blijft groeien. Je hebt je telefoon altijd bij de hand en de camera’s van deze smartphones worden ook steeds beter.

Welke opties je smartphone camera heeft, hangt sterk af van het type en het model smartphone. 

In ieder geval kun je met een druk op de knop, snel en simpel meestal een mooie foto maken.

Toch zijn er wel eens momenten dat het resultaat tegenvalt.

Waar ik het in dit blog over wil hebben, zijn de voordelen van het handmatig scherp stellen.

Hoe je dit doet?

Simpelweg door te tikken het scherm van je smartphone, op het onderwerp dat jij wilt fotograferen.

Waarom? 

  • Omdat als je “denkt zoals je smartphonecamera denkt” je in sommige situaties  bewust wilt kiezen voor handmatig scherpstellen i.p.v. met de autofocus.
  • Omdat je liever een ander soort foto wilt maken dan je camera op dat moment voor je doet.
  • Omdat de lichtomstandigheden niet altijd optimaal zijn, bijvoorbeeld bij een concert waar het grotendeels donker is maar waar de artiest vol in “the spotlight” staat.

1 Scherpstellen

Jij bepaalt door de tik op het scherm waar je op wilt scherpstellen. Mits je voldoende afstand tussen het te fotograferen onderwerp en de achtergrond hebt, creëer je op deze manier het mooie scherpte-diepte effect. Zeker als je in het bezit bent van een smartphone met een dubbele camera. Door deze handeling van handmatig scherpstellen, zorgt de camera er automatisch voor dat de achtergrond onscherp wordt gemaakt. Perfect voor portretten, mooie macro-onderwerpen of andere onderwerpen die je graag in het oog wil laten springen door scherpte op het onderwerp  en een wazige achtergrond!

2 Licht meten

Fotograferen betekent “schrijven met licht”. Je kunt je wel voorstellen dat licht (of het ontbreken daarvan) een essentieel onderdeel is voor het wel of niet slagen van je foto. Je camera meet het licht, op de plek waar je scherp stelt. Dit is ook het moment dat je camera besluit de flits te activeren of niet. Ik adviseer de flits ten alle tijden uit te zetten en als je ziet op het scherm dat je foto dreigt te mislukken doordat er te weinig licht is om de flits alsnog handmatig te activeren. 

Probeer eens uit wat de effecten van de lichtmeter zijn door op verschillende plekken op je scherm scherp te stellen/en dus je camera het licht te laten meten. Je zult zien dat de algehele belichting van je foto verandert naarmate je op een donkere plek of juist een lichtere plek “het licht meet”. Dit is een foefje dat je ook kunt toepassen onder slechte lichtomstandigheden. Door te denken als je smartphone camera en het licht te meten op een donker onderdeel in je beeld, zal de foto in zijn geheel lichter worden. 

3 Belichting aanpassen

Wist je dat je zelf de belichting kunt aanpassen van je foto op je smartphone? Dit kan in de manuele (of de pro-) stand die elke smartphone tegenwoordig heeft. Maar het kan ook in de automatische stand van de camera. Hoe dit werkt, is voor elk merk camera anders.

Dit is meteen de handige tip voor sneeuwliefhebbers die op wintersport gaan en graag thuis willen komen met fris witte en kraakheldere foto’s van de wintersport. Je camera denkt, als hij veel wit/licht mag fotograferen “ieks wat is het licht, ik zal even bijstellen zodat het wat donkerder wordt”. En dat is in dit geval net wat je niet wilt. Want het gevolg is: grauwe grijze sneeuw waar je bijna depressieve gevoelens van krijg. 

Gelukkig is er dit foefje, om je camera een handje te helpen bij deze actie.

Op het moment dat je scherp stelt “tikkie op het scherm” verschijnt namelijk de belichtingsslider in beeld. Door met de schuifregelaar van de belichtingsslider te schuiven kun je “plussen en minnen” voor meer of minder licht in je foto. Grauwe  sneeuw kun je daardoor fris wit maken.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van fotograferen met je smartphone over waarom/wanneer je zelf het scherpstelpunt zou kiezen i.p.v. de autofocus. Zo zijn er waarschijnlijk veel meer mogelijkheden die de camera van je smartphone je biedt.

Ga vooral op onderzoek uit naar alle mogelijkheden!

Want alles wat je niet weet kun je niet gebruiken en dat zou jammer zijn.

Kijk bij:

  • het “instellingen wieltje” in je camera (samsung) of
  • ga naar instellingen in het hoofdmenu van je smartphone en kijk verder bij de app “camera”(iphones).

Neem daarom de tijd om alle functies van je smartphonecamera uit te proberen door gewoon te DOEN.

Veel plezier!